Het is ons opgevallen dat we de laatste tijd meer vragen binnenkrijgen met betrekking tot arbodienstverlening. Het zette ons aan het denken en de toename in vragen lijkt gelijk te vallen met het afzwakken van de coronacrisis. Veel bedrijven lijken – nu de crisis op z’n eind loopt – toch hun arbodienstverlening weer eens tegen het licht te houden. Het valt bovendien op dat de meeste klanten aangeven al langer ontevreden te zijn over hun arbodienstverlener, maar dat door corona simpelweg nog geen actie op ondernomen was. De prioriteiten van veel organisaties lagen op de primaire business en er werden geen onnodige risico’s genomen.
Maar waar zit het hem in? Wij denken dat de ontevredenheid te maken heeft met een aantal factoren:
Ontevredenheid over de kwaliteit van de terugkoppelingen en adviezen.
Voorbeelden zijn adviezen die de regie totaal uit handen pakken van de leidinggevenden, waardoor leidinggevenden gevoelsmatig met hun rug tegen de muur worden gezet. Of juist adviezen die zo vaag en breed zijn dat ze geen richting geven.
Oplopende kosten, gebrek aan transparantie
Wat klanten ook noemen is dat de kosten van arbodienstverlening steeds oplopen, en dat onvoldoende duidelijk is welke activiteiten de facturen omvatten. Het gebeurt vaak genoeg dat facturen geen inzicht geven in waar de arbodienst zijn tijd aan heeft besteed.
Geen aansluiting op de visie
Regelmatig zien we dat de arbodienst en de organisatie er een geheel andere visie op nahouden. Vaak loopt het spaak wanneer vooraf geen gesprekken over onderlinge verwachtingen zijn gevoerd. Wil men ontzorgd worden? Of wil men juist de regie in eigen hand houden? Als beide partijen de regie willen houden of juist vinden dat de ander het moet oplossen veroorzaakt dit 9 van de 10 keer een verstoorde samenwerking.
Geen aansluiting op de inrichting van de organisatie
Naast het probleem van een tegengestelde visie, zien we in de markt ook dat de inrichting van arbodienst en organisatie niet op elkaar zijn afgestemd. Zo gebeurt het regelmatig dat onvoldoende afstemming is over welke actoren te maken hebben met verzuim. In extreme – maar opvallend vaak voorkomende – gevallen zien we bijvoorbeeld dat zes functionarissen zich bezighouden met 1 casus. Probeer dan nog maar eens een duidelijke lijn te kiezen zonder communicatie storingen!
Artsen schaarste
Dit is de laatste jaren een steeds bekender fenomeen. De krapte uit zich in de praktijk in lange spreekuur wachttijden, het inzetten van arbo-artsen, bedrijfsartsen in opleiding en/of verschillende vormen van taakdelegatie.
Onduidelijkheid over taakdelegatie
Met wat voor professional hebben organisaties te maken? Wat mag deze professional wel en niet delen, wat moet er intern geregeld worden en hoe draagt het bij aan een betere verzuimbegeleiding?
Falke & Verbaan heeft veel organisatie begeleid bij dit soort vraagstukken. Wij adviseren altijd eerst te kijken waar de zaken met de bestaande dienstverlener verbeterd kunnen worden alvorens over te gaan op een inkooptraject. Door onze ervaring en constante betrokkenheid op de markt beschikken we over de meest actuele marktinformatie.