BLOG; ‘Het doorbreken van weerstand bij coaching: het belang van een lerende cultuur.’  

In mijn vorige blog heb ik jullie meegenomen in wat de meest voorkomende weerstanden zijn van leidinggevenden op individuele coaching, waar deze vandaan komen en dat coaching kan bijdragen aan effectief leidinggeven in verzuimmanagement. Hoe kan je als organisatie openheid van leidinggevenden bevorderen ten opzichte van de coaching? Daar ga ik in deze blog verder op in.

Vier strategieën voor de bevordering van coaching
1. Een lerende cultuur
Om openheid van leidinggevenden te bevorderen is er allereerst een cultuur nodig waarin leren en ontwikkelen als kernwaarden worden omarmt. Benadruk het belang van een voortdurende groei en verbetering op alle niveaus. In mijn vorige blog gaf ik al aan dat veel leidinggevenden vaak bang zijn voor de beoordeling. Het is essentieel om leidinggevenden te laten ervaren dat coaching geen instrument is voor beoordeling, maar een middel is tot groei en versterking van leiderschapskwaliteiten. Hierbij is de coaching niet gericht op alleen verbetering, maar ook juist op het optimaliseren van sterke punten.

2. de voordelen van coaching
Toon aan dat coaching hen enerzijds kan versterken in hun leiderschapsvaardigheden en anderzijds ook tastbare verzuimresultaten kan opleveren die ook van invloed zijn op andere organisatie uitdagingen. Zo kan het verlagen van verzuim zorgen dat leidinggevenden weer meer kostbare tijd vrij hebben voor andere belangrijke taken.

3. De kracht van voorbeeldgedrag
Voorbeeldgedrag is krachtig en effectief. Albert Bandura heeft dit bewezen met zijn Sociale Leertheorie. Hierin laat hij zien dat als leiders en managers als rolmodellen fungeren, dat zij een aanzienlijke invloed hebben op het gedrag van medewerkers binnen organisaties. Wanneer leden van het hoger management open staan voor coaching en actief willen leren en groeien, kan dit een krachtig voorbeeld zijn voor andere leidinggevenden. Het laat zien dat coaching wordt gewaardeerd en serieus wordt genomen voor de professionele groei.

4. Maatwerk
Tot slot, personaliseer het coachingsaanbod. Op het moment dat leidinggevenden merken dat de coach bij hun specifieke behoeftes en doelen kan ondersteunen, wordt het vaak waardevoller en relevanter voor leidinggevenden. Laat hen bijvoorbeeld eigen leerdoelen formuleren, biedt diverse constructies aan en betrek hen bij de selectie van de coach, om een op maat gemaakt coachingstraject te creëren.

Door het volgen van deze strategieën kunnen organisaties een omgeving bevorderen waarin leidinggevenden zich openstellen voor coaching en dit beschouwen als waardevol hulpmiddel voor zowel hun persoonlijke groei als het algehele succes van de organisatie. Hierdoor is coaching een krachtige bron voor gedragsmatige leiderschap en duurzaam succes binnen verzuimmanagement.

Wil je hierover verder met ons in gesprek? Neem dan gerust contact met ons op via:
E info@falkeverbaan.nl
T 035 699 710


Ilse Dieben, managing consultant, maart 2024

Lees hier haar vorige blog.

Deel dit artikel met je collega's

LinkedIn
WhatsApp
Email