BLOG; ‘Arbodienst opzeggen, of betere afspraken maken?’  

Het is weer de tijd dat de opzegtermijnen voor arbodienstverlening leiden tot proforma opzeggingen. Regelmatig zien we dat organisaties overwegen hun arbodienst vaarwel te zeggen. Meestal is de reden een mix van ontevredenheid over het hoge verzuim, maar nog vaker lijkt de ontevredenheid over de communicatie en terugkoppelingen belangrijker. Onduidelijke adviezen, schijnbare medicalisering van de problematiek en het veelvuldig adviseren van interventies die extra kosten met zich mee brengen, zijn vaak gehoorde argumenten.

Uit onze analyses blijkt er meestal eerder onduidelijkheid te zijn over visie en opdrachtformulering en de vertaling daarvan. Met als gevolg dat klantwensen en beoogde doelen niet gehaald worden, maar nog meer dat de relatie opdrachtgever-nemer vaak onnodig verstoord raakt.

Ons dringend advies aan bedrijven en instellingen is om eerst een duidelijke visie op verzuim en inzetbaarheid te ontwikkelen. Vervolgens kan er worden nagegaan wat nodig is om dat met bijpassende randvoorwaarden te implementeren. Gezien de bedrijfsartsen schaarste en de niet overzichtelijke markt van aanbieders, is het verstandig te kijken of met de bestaande dienstverlener niet betere afspraken te maken zijn. Maar die moeten dan wel duidelijk zijn en goed te monitoren door de opdrachtgever.

Wilt u meer informatie over wat wij hierin voor u kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Rianne Baan, directeur Falke & Verbaan, via:
T 035 699 7100
E rianne.baan@falkeverbaan.nl

Reijer Pille, september 2023

Deel dit artikel met je collega's

LinkedIn
WhatsApp
Email